Wind aan de Stroom en partner Vleemo steunen, samen met Port of Antwerp, de internationale liefdadigheidsorganisatie Mercy Ships die wereldwijd toegang verleent tot medische hulp in ontwikkelingslanden. Naast chirurgische ingrepen, renoveren zij ziekenhuizen en bieden zij opleidingen aan medische professionals aan. Mercy Ships heeft zo sinds 1978 ruim 2,56 miljoen mensen kunnen helpen, mede dankzij een team van vele vrijwilligers die dagelijks mee aan boord stappen van de Africa Mercy, het grootste private ziekenhuisschip ter wereld.

Mercy Ships

Ruim 5 miljard mensen missen wereldwijd toegang tot veilige en betaalbare chirurgie. Het doel van Mercy Ships is iedereen toegang verlenen tot de nodige gezondheidszorg. Zij steunen ontwikkelingslanden door het bouwen en renoveren van lokale ziekenhuizen en het voorzien van trainingen aan artsen, verpleegkundigen en andere gezondheidswerkers. De landen waar zijn hun diensten verlenen, behoren tot de armste in de wereld volgens de Human Development Index van de Verenigde Naties. De focus ligt op landen uit Sub-Sahara-Afrika. Maar liefst 93% van de bevolking mist er veilige, betaalbare en tijdige gezondheidszorg.

Africa Mercy

De Africa Mercy is het grootste private ziekenhuisschip ter wereld. Het was vroeger een Deense treinferry, de Droning Ingrid, en het werd geschonken door de Balcraig Foundation in 1999. Dame Norma Major doopte het schip in het jaar 2000 de ‘Africa Mercy’, ondertussen een schip met vijf operatiekamers en tweëentachtig ziekenhuisbedden. Sinds 2007 werkten reeds meer dan 10.000 vrijwilligers uit 90 verschillende landen op dit schip. Momenteel bieden 400 vrijwilligers hun hulp aan op de Africa Mercy, zij betalen hun eigen reis- en verblijfskosten. Naast de operaties aan boord, werken er ook teams samen met lokale partners in plaatselijke dorpen aan land met het schip als uitvalsbasis. 

Meer informatie

Van korte dagtochten tussen de Rupel en de Schelde naar zeiltochten over de hele Noord- en Oostzee, de T/S Rupel neemt u mee in zijn rijkelijk stukje geschiedenis! vzw De Rupel is een educatief en sociaal project rond maritieme traditie, erfgoed en ontdekking. Men helpt bouwen aan de persoonlijkheid van probleemjongeren en leert hen een aantal vaardigheden waarmee ze aan de slag kunnen op de arbeidsmarkt. Het schip maakt ook korte therapeutische tochten met mensen met een mentale of fysieke beperking.

Het zeilschip is oorspronkelijk een initiatief van vzw de Steenschuit die langdurig werklozen een traject aanbood naar re-integratie in de arbeidsmarkt. Later nam VDAB het schip over om in te zetten voor promotie van interimactiviteiten. Vanaf 2018 is de T/S Rupel in eigendom van vzw De Rupel en dient het voor sociale en educatieve doeleinden. TS staat voor Training Ship, een internationale registratie van schepen die aan “sail training” doen

Tall Ships Races

Het team van vrijwilligers verzorgt reizen langsheen de Noord- en Oostzee en de Europese kustgebieden van de Atlantische Oceaan. Zeevaartscholen kunnen voor opleidingen op het zeilschip terecht. Sinds enkele jaren vaart de T/S Rupel met jongeren in de Tall Ships Races waarbij ze reeds heel wat mooie prijzen behaalde. Op buitenlandse evenementen zoals Sail Amsterdam en Sail Calais was de TS Rupel iedere keer opnieuw een streling voor het oog.

Bezoekers trokken het voorbije weekend naar ‘Watt’s Next’ aan het Havenhuis in Antwerpen. Wie meer wilde weten over hoe de Antwerpse haven, Wind aan de Stroom en partner Vleemo werken aan de groene energie van morgen kon dit ontdekken op de interactieve tentoonstelling 'Watt's Next?' op 23 en 24 maart. Men kreeg de unieke kans om via Virtual Reality een windturbine te beklimmen tot in de gondel en wieken en kon aan boord stappen van de Hydroville, de passagiersboot op waterstof van de Antwerpse rederij CMB. Ook de Energy Observer meerde voor een week aan in het Kattendijkdok, dit is het eerste vaartuig ter wereld op waterstof, aangemaakt uit zeewater en geproduceerd met de energie van 130 m² zonnepanelen en 2 windturbines.

Van fossiele brandstoffen naar groene energie

Het bezoek van de Energy Observer zette energietransitie in de schijnwerpers. Eenvoudig gezegd: de overgang van energie die we halen uit olie, gas, steenkool en andere fossiele brandstoffen naar duurzame, groene energie uit onder meer zon, wind en water. Het doel: evolueren naar een wereld arm aan COen fijnstof. Port of Antwerp speelt daarin een belangrijke rol. Als knooppunt van water- en snelwegen, spoorlijnen en pijpleidingen wordt er energie ingevoerd, geproduceerd, opgeslagen, uitgevoerd en verdeeld. Nieuwe, alternatieve energiebronnen worden er getest. Een mogelijke sleutel? Waterstof als energiebron voor de toekomst is een belangrijke schakel in de toekomst van Port of Antwerp.

Wil je meer weten over hoe de Antwerpse haven, Wind aan de Stroom en partner Vleemo werken aan de groene energie van morgen? Kom dit dan ontdekken op de interactieve tentoonstelling 'Watt's Next?' op 23 en 24 maart aan het Havenhuis! Je krijgt de unieke kans om via Virtual Reality een windturbine te beklimmen tot in de gondel en wieken en je kan aan boord stappen van de Hydroville, de passagiersboot op waterstof van de Antwerpse rederij CMB. Neem ook zeker eens een kijkje op de Energy Observer, deze meert dan aan in het Kattendijkdok en is het eerste vaartuig ter wereld op waterstof. Aangemaakt uit zeewater en geproduceerd met de energie van 130 m² zonnepanelen en 2 windturbines.

Van fossiele brandstoffen naar groene energie

Het bezoek van de Energy Observer zet energietransitie in de schijnwerpers. Eenvoudig gezegd: de overgang van energie die we halen uit olie, gas, steenkool en andere fossiele brandstoffen naar duurzame, groene energie uit onder meer zon, wind en water. Het doel: evolueren naar een wereld arm aan COen fijnstof. Port of Antwerp speelt daarin een belangrijke rol. Als knooppunt van water- en snelwegen, spoorlijnen en pijpleidingen wordt er energie ingevoerd, geproduceerd, opgeslagen, uitgevoerd en verdeeld. Nieuwe, alternatieve energiebronnen worden er getest. Een mogelijke sleutel? Waterstof als energiebron voor de toekomst is een belangrijke schakel in de toekomst van Port of Antwerp.

Gaat u op visite in de Antwerpse stad? Vergeet dan zeker het Groene Michelinboekje niet op zak te steken. Antwerpen wordt gepromoot als groene stad die volop in ontwikkeling is, waaraan ook Wind aan de Stroom zijn steentje bijdraagt.