Van korte dagtochten tussen de Rupel en de Schelde naar zeiltochten over de hele Noord- en Oostzee, de T/S Rupel neemt u mee in zijn rijkelijk stukje geschiedenis! vzw De Rupel is een educatief en sociaal project rond maritieme traditie, erfgoed en ontdekking. Men helpt bouwen aan de persoonlijkheid van probleemjongeren en leert hen een aantal vaardigheden waarmee ze aan de slag kunnen op de arbeidsmarkt. Het schip maakt ook korte therapeutische tochten met mensen met een mentale of fysieke beperking.

Het zeilschip is oorspronkelijk een initiatief van vzw de Steenschuit die langdurig werklozen een traject aanbood naar re-integratie in de arbeidsmarkt. Later nam VDAB het schip over om in te zetten voor promotie van interimactiviteiten. Vanaf 2018 is de T/S Rupel in eigendom van vzw De Rupel en dient het voor sociale en educatieve doeleinden. TS staat voor Training Ship, een internationale registratie van schepen die aan “sail training” doen.

Tall Ships Races

Het team van vrijwilligers verzorgt reizen langsheen de Noord- en Oostzee en de Europese kustgebieden van de Atlantische Oceaan. Zeevaartscholen kunnen voor opleidingen op het zeilschip terecht. Sinds enkele jaren vaart de T/S Rupel met jongeren in de Tall Ships Races waarbij ze reeds heel wat mooie prijzen behaalde. Op buitenlandse evenementen zoals Sail Amsterdam en Sail Calais was de TS Rupel iedere keer opnieuw een streling voor het oog.

 Wist u dat...

de T/S Rupel bijna 150.000 zeemijl aflegde tijdens haar carrière? Dit kan men vergelijken met de afstand van de Aarde tot de Maan!
er 25 vrijwilligers dag en nacht klaarstaan voor het onderhoud en de bemanning van de T/S Rupel?
de T/S Rupel in 2015 de prijs “Good seamanship” won omdat men de veiligheid van het personeel voor het winnen van een race stelde?

 Vleemo geeft extra wind aan de T/S Rupel!

Naast het Havenbedrijf Antwerpen en de Brabo Group, wordt dit prachtig initiatief mee ondersteund door Wind aan de Stroom en partner Vleemo, want de zee laat haar sporen na; onderdelen van het schip moeten regelmatig vervangen worden, van zeilen tot een anker en daar draagt Wind aan de Stroom graag haar steentje aan bij.

Meer info over de T/S Rupel.

Bezoekers trokken het voorbije weekend naar ‘Watt’s Next’ aan het Havenhuis in Antwerpen. Wie meer wilde weten over hoe de Antwerpse haven, Wind aan de Stroom en partner Vleemo werken aan de groene energie van morgen kon dit ontdekken op de interactieve tentoonstelling 'Watt's Next?' op 23 en 24 maart. Men kreeg de unieke kans om via Virtual Reality een windturbine te beklimmen tot in de gondel en wieken en kon aan boord stappen van de Hydroville, de passagiersboot op waterstof van de Antwerpse rederij CMB. Ook de Energy Observer meerde voor een week aan in het Kattendijkdok, dit is het eerste vaartuig ter wereld op waterstof, aangemaakt uit zeewater en geproduceerd met de energie van 130 m² zonnepanelen en 2 windturbines.

Van fossiele brandstoffen naar groene energie

Het bezoek van de Energy Observer zette energietransitie in de schijnwerpers. Eenvoudig gezegd: de overgang van energie die we halen uit olie, gas, steenkool en andere fossiele brandstoffen naar duurzame, groene energie uit onder meer zon, wind en water. Het doel: evolueren naar een wereld arm aan COen fijnstof. Port of Antwerp speelt daarin een belangrijke rol. Als knooppunt van water- en snelwegen, spoorlijnen en pijpleidingen wordt er energie ingevoerd, geproduceerd, opgeslagen, uitgevoerd en verdeeld. Nieuwe, alternatieve energiebronnen worden er getest. Een mogelijke sleutel? Waterstof als energiebron voor de toekomst is een belangrijke schakel in de toekomst van Port of Antwerp.

Wil je meer weten over hoe de Antwerpse haven, Wind aan de Stroom en partner Vleemo werken aan de groene energie van morgen? Kom dit dan ontdekken op de interactieve tentoonstelling 'Watt's Next?' op 23 en 24 maart aan het Havenhuis! Je krijgt de unieke kans om via Virtual Reality een windturbine te beklimmen tot in de gondel en wieken en je kan aan boord stappen van de Hydroville, de passagiersboot op waterstof van de Antwerpse rederij CMB. Neem ook zeker eens een kijkje op de Energy Observer, deze meert dan aan in het Kattendijkdok en is het eerste vaartuig ter wereld op waterstof. Aangemaakt uit zeewater en geproduceerd met de energie van 130 m² zonnepanelen en 2 windturbines.

Van fossiele brandstoffen naar groene energie

Het bezoek van de Energy Observer zet energietransitie in de schijnwerpers. Eenvoudig gezegd: de overgang van energie die we halen uit olie, gas, steenkool en andere fossiele brandstoffen naar duurzame, groene energie uit onder meer zon, wind en water. Het doel: evolueren naar een wereld arm aan COen fijnstof. Port of Antwerp speelt daarin een belangrijke rol. Als knooppunt van water- en snelwegen, spoorlijnen en pijpleidingen wordt er energie ingevoerd, geproduceerd, opgeslagen, uitgevoerd en verdeeld. Nieuwe, alternatieve energiebronnen worden er getest. Een mogelijke sleutel? Waterstof als energiebron voor de toekomst is een belangrijke schakel in de toekomst van Port of Antwerp.

Gaat u op visite in de Antwerpse stad? Vergeet dan zeker het Groene Michelinboekje niet op zak te steken. Antwerpen wordt gepromoot als groene stad die volop in ontwikkeling is, waaraan ook Wind aan de Stroom zijn steentje bijdraagt.

 

Op zondag 2 september vond de Antwerp Port Epic plaats, een UCI 1.1-wielerwedstrijd door de Haven van Antwerpen en de Antwerpse Polder. Naar jaarlijkse gewoonte was er een passage op Rechteroever, maar voor het eerst werd ook Linkeroever toegevoegd aan het parcours. Hierdoor kwamen de windturbines van Wind aan de Stroom via de regionale zenders of livestream binnen in vele Vlaamse en buitenlandse huiskamers.

De Antwerp Port Epic is de opvolger van Schaal Sels, de eerste wedstrijd in België die over onverharde wegen en kasseistroken gaat in België. Niet alleen de naam veranderde in 2018, ook het parcours kende enkele wijzigingen. Zo vond de start en aankomst plaats nabij het Schengenplein op het Eilandje in Antwerpen. Van daaruit ging het peloton door de Waaslandtunnel richting Linkeroever, waar zowel de Waaslandhaven als de Wase Polders werden aangedaan. Na de passage op Linkeroever, gingen de renners door de Liefkenshoek- en Tijsmanstunnel terug naar Rechteroever, om daar via de Antwerpse Polder en de Haven terug op het Eilandje aan te komen. Het was uiteindelijk Guillaume Van Keirsbulck die de wedstrijd won.